tirsdag 15. januar 2013

Send klage til Oslo Plan og bygningsetat!!!!!!

Den 12. Desember 2012 var det møte i Byutviklingskomiteen i Rådhuset. Det gikk som forventet: Rivetillatelse ble gitt.

Dette skulle vært kommunisert for lengst, men det ble med et så tungt å kommunisere. Derfor ble det bare stille. Dere som har gått inn her på bloggen for å finne oppdateringer har sikkert klart å legge sammen to og to. 

Men nå altså: på nytt, et bittelite lys. 

Den 9. januar mottok vi brev fra Oslo plan- og bygg stemplet den 2. januar 2013. Det inneholdt den endelige rammetillatelsen for riving. Ikke noe lys i seg selv, men det fantes et punkt: Punkt 4 i en serie på fire spesifiserte krav som må oppfylles før JBV får sin igangsettelsestillatelse. 

Punkt 4 sier: Eventuelle klage(r) må være endelig behandlet. 

Det betyr i praksis at alle klager som eventuelt måtte komme Plan- og bygningsetaten i hende innen tre uker etter at brevet ble mottatt, skal behandles av Fylkesmannen før JBV kan rive. Som vi alle vet bruker Fylkesmannen tid på å behandle saker. Det betyr igjen at Borgen kanskje blir stående noen måneder til – som igjen kan bety at alt der som skjer på en helt annen front, nemlig fremtidig infrastruktur for hele jernbanenettet igjennom og under Oslo, kan være forandret. For akkurat på det feltet skjer det ganske mye for tiden. Avisene skriver om det, samferdselsministeren etterlyser en utredning for dyptunnelløsninger under Oslo, 40 ordførere fra Oslos nærregioner demonstrerte i oktober på stortinget for helhetlige løsninger som dekker fremtidens behov, 60 000 mennesker i Østfold protesterer på Follobanens trasé fordi de blir utestengt osv osv. 
Hvis det store bildet vedrørende infrastrukturen for jernbane igjennom Oslo forandrer seg i løpet av de kommende månedene, vil det kunne ha konsekvenser også for Borgen. Kanskje det ikke lenger finnes en grunn for å rive den? 

Vi oppfordrer derfor alle til å skrive en klage til Fylkesmannen. Kort eller lang, rett eller skeiv. Det viktige er at vi klager. 

Klagen sendes til: 

Plan- og bygningsetaten

Postboks 364 Sentrum

0102 Oslo 

Det står, som dere kan se på et av vedleggene at man har tre uker på seg fra brevet kom frem. Det betyr at fristen går til 30. Januar, men hvis man vil være på den helt sikre siden er det kanskje like greit å holde seg til tre uker fra brevets datopåskrift. Da blir fristen onsdag den 23. januar, altså om en ukes tid fra i dag.

Klagen må inneholde opplysninger om: 

– hvilket vedtak du klager på = saksnummer 201207529 – 10, ved saksbehandler Arvid Hofsøy 

– Årsaken til at du klager 

– Den eller de endringene som du ønsker.

– Eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av klagen. 

– Klagerens navn og adresse må oppgis 

– Klagen må undertegnes.

Forslag til innhold i klage, for den som trenger det.

Som begynnelse kan du evt si at du ber om at klagen gis oppsettende virkning til fylkesmannen har behandlet klagene. Det er dette punkt 4 sier noe om, men det kan jo påpekes likevel.

Videre kan du klage på at:

– Det faktisk er gitt rivningstillatelse før reguleringsplanen for Follobanen er vedtatt.

– Hvis det i reguleringsprosessen kommer endringer på trasevalg, så risikerer man å rive et svært solid bygg med stor bruksverdi helt uten grunn. 
Samfunnsøkonomisk og ressursmessig ville dette være en skandale. Å sette opp et tilsvarende bygg vil koste anslagsvis 200 millioner. I tillegg kommer rivingen av det eksisterende bygget som vil koste anslagsvis 50 millioner. En unødvendig riving vil være det samme som å kaste en kvart milliard kroner rett ut vinduet. Jernbaneverket er staten. Staten er oss. Pengene JBV bruker er samfunnsmidler, våre skattepenger. 

– Om JBV bygger follobanen for så å begynne med rundkjørselløsninger under jorden fordi Oslo S faktisk er sprengt for lengst, vil man ha brukt mange titalls milliarder kroner på en bane som ikke fungerer for fremtiden. 
Husker noen Mongstadskandalen? En Mong = en milliard. 
Follobaneskandalen kan bli En Arn(stad) = ti milliarder… 

– Det går også an å påpeke KOP, kulturoppfølgingsplanen for Bjørvika, som sier at det er ønskelig med midlertidig bruk av bygg i Bjørvika til kulturformål. Be om at Borgen kan fortsette å være brukshus og kulturhus for kunst, musikk og håndverk frem til endelige avgjørelser vedr. jernbanens infrastruktur for fremtidens osloregion er på plass i 2015 (se artikkellenke ovenfor) 

– Miljøbetraktning: Ressursmessig er dette en bruk- og kastmentalitet som ikke er gavnlig for noe. Borgen er et bygg som slik det står representerer store verdier, både kulturelt og historisk, og også kapitalmessig. 

Og til plan og bygg: ved å fragmentere sakene og ikke se de store linjene og sammenhengene så går Borgen og andre bygg dukken, kanskje uten grunn. Burde Oslo plan og bygg også være del av det nye samarbeidet mellom Ruter, Statens Vegvesen og jernbaneverket når det gjelder Oslos infrastrukturelle fremtid? En sak henger som oftest sammen med andre saker. Det kan være ødeleggende med nærsyn.



Her følger alle saksdokumentene i brevet som bilder. Klikk på dem og få dem i forstørret form. eller dra dem ut på skrivebordet og se på dem i preview eller et annet program.











fredag 7. desember 2012

Noen kobler ut varmeovnene på Borgen


Etter å ha sikret Borgen mot kulderelaterte vannskader – dvs. satt varmeovner på viktige plasser tirsdag kveld, har noen koblet disse fra og latt dører stå oppe onsdag. Hvem har interresse av å gjøre sånt? (Det er bare to utenom Jernbaneverket som har nøkler til Borgen, og det er disse som passer på å holde knutepunktene for vannet over frysetemperatur.)
Er det Jernbaneverket som saboterer? Er det en måte å få viljen sin igjennom uten å ta hensyn
til de demokratiske veier Borgen Brenner prøver å oppnå resultater på? Vi vet ikke, men man gjør seg jo sine refleksjoner.
Er dette symptomatisk for en moral hvor man bruker den slags metoder for å nå mål som det ikke er dekning for? I såfall veldig foruroliggende.
Håper iallefall at det tar slutt, og at Borgen får være ifred til endelige avgjørelser er tatt.

MØTET I BYUTVIKLINGSKOMITEEN I RÅDHUSET ER UTSATT TIL ONSDAG DEN 12. DESEMBER 2012.
Sted: formannskapssalen Tid: kl. 16.00 
Møtet er åpent.


tirsdag 4. desember 2012

5.12.2012: Siste runde for Borgen i Rådhuset


Mandag den 3. desember var vi i ny deputasjon for Borgen på Rådhuset. Grunn: den 5. desember klokken 16 00 (åpent for alle) har Byutviklingskomiteen satt opp et ekstramøte der Borgens skjebne forsegles fra det holdet. Siden langt fra alle komitemedlemmene var på deputsjonen sendte vi også dette brevet i etterkant.

 
BORGEN – BISPEGATA 12

Oslo, den 03.12.2012

Til alle dere som sitter i Byutviklingskomiteen i Rådhuset og skal avgjøre Borgens skjebne førstkommende onsdag.

Siden kun Høyre, Arbeiderpartiet og MDG var på deputasjonen i dag vil vi gjerne si noe om igjen.

BU i gamle Oslo, befolkningens talerør, selveste lokaldemokratiet, går ENSTEMMIG og tverrpolitisk inn for at Borgen skal få stå en stund til, til man med sikkerhet vet at den må rives for at en eventuell Follobane skal bygges. (Se s. 34 i sakspapirene deres.)
De representerer de samme partiene som også sitter i denne komiteen, BUK, og som nå skal ta den endelige avgjørelsen vedr. riving eller ikke riving av Borgen.
Vi har et spørsmål:
Hvordan kan det ha seg at dere her i Rådhuset velger å la være å høre på deres egne kolleger - de som på lokalplan setter seg inn i saker på vegne av dere?
Vi vet at BU i gamle Oslo kun er en høringsinstans i saker, men ærlig talt.
Hvis alt vi gjør og jobber for som lekfolk skal passere igjennom et organ som ikke engang blir tatt alvorlig av sine egne på et høyere plan? Hva er vitsen med et lokaldemokrati? Da er jo hele denne prosessen bare tull og tøys?

I denne saken har Jernbaneverket bukten og begge endene. Og på oss virker det som om alle er redde for å sette seg opp mot dem. Hvorfor er det ingen av dere som faktisk har definisjonsmakt som våger å følge deres egne lokalpolitikere og sette spørsmålstegn ved måten denne saken blir behandlet på?

Det handler ikke om et ”enten Borgen eller Follobanen”. Det handler om at man må ta seg tid til å finne den beste løsningen, både for byliv i vår nye fjordby og for kollektivtrafikken.

40 ordførere reiste den 15. oktober kollektivt til Oslo og Stortinget for å be om en grundig utredning av fremtidens Intercity togtrafikk der tunnel under Oslo er en del av helheten. Samferdselsminister Arnstad har som kjent bedt Jernbaneverket om å utrede en dyptunnel-løsning som en av flere alternativer. Dette har Jernbaneverket ennå ikke gjort. I tillegg risikerer 60 000 beboere i Østfold å ikke få nyte godt av Follobanen slik den nå er planlagt, noe Kalager (Jernbaneverket) bekrefter. Behovet for samordning med resten av intercitytriangelet og avklaring av fremtidig godstrafikk er åpenbar.
Follobanen kommer til å koste flere titalls milliarder kroner.
Byggingen vil komme til å føre med seg støy og tungtrafikk for gamlebyens allerede hardt prøvede befolkning i årevis fremover.
Hva hvis alle disse milliardene sprøytes inn i en banebygging som vil vise seg unødvendig når det på sikt nå presser seg frem krav om å se helhetlig på jernbaneutbyggingen i Osloområdet fra flere enn oss i Gamle Oslo?

Borgen er en liten brikke i et mye større spill, og det er klart; det går muligens an å stoppe Jernbaneverket på et senere tidspunkt hvis det skulle være ønsket eller påkrevd. Men hvis dere på onsdag stemmer for at Borgen skal rives på grunn av at Jernbaneverket sier det må være slik for at en videre planlegging av noe som ikke engang er bestemt skal kunne fortsette, så vil Borgen ikke være der lenger når dette eventuelt skjer. Da har vi mistet den.

Vi fikk i dag beskjed om at mange av dere også kan ha drømmer og ideer om hvordan Bjørvika skal se ut i fremtiden, at det er vel og bra, men at det ikke har noe å gjøre med det dere bestemmer på onsdag. Slik vi ser det går det ikke an å frasi seg ansvaret for Borgens fremtid på den måten. For det er dere som sitter i byutviklingskomiteen som faktisk har all makt i denne saken. Det er dere det hviler på. Hvis dere velger å høre på Jernbaneverket, rives Borgen i januar, og som vi vet fra tidligere riverunder i Oslo er det for sent å angre i etterkant. Det er derfor vi prøver å fortelle dere hva den bygningen kan brukes til og hva bygget vil kunne være for fremtidens Bjørvika og Gamlebyen, – og for fremtidens byliv.

Partikollegene deres i bydel Oslo har alle bestemt seg. De støtter en utsettelse av riving av Borgen. Fortidsminneforeningen har ønsket Borgen bort, men de er i ferd med å begynne å se litt annerledes på det. Det kommer en artikkel i bladet om kort tid. Østbyen kommer også til å dekke saken i en omfattende reportasje denne uken.
Riksantikvaren og Jernbaneverket sier offentlig  at de er villige til å høre på politikerne og evt. gå de nye rundene som trengs – hvis politikerne vil det. Dere er politikerne. Det ansvaret kan dere ikke fraskrive dere.

Derfor ber vi dere om å ta denne saken alvorlig. Borgen er ikke et hvilket som helst bygg i et hvilket som helst område.




onsdag 28. november 2012

Borgen presenteres i KOTE, et nytt, uavhengig tidsskrift om urbanisme, landskap og stedsutvikling.

Konflikten om hvorvidt Borgen skal bevares eller ei fremmer spørsmålet: «Er forståelsen og omsettingen av kulturbegrepet i Oslo for snever?» Det er på tide å følge internasjonale eksempler og gi rom for større variasjon i bybildet.

LES MER - KOTE



søndag 18. november 2012

Bydelsutvalget i Gamle Oslo mot riving av Borgen

Torsdag den 15. november var det møte i BU (bydelsutvalget i gamle Oslo). På sakslista stod behandling av av Jernbaneverkets søknad om rivningstillatelse for Borgen (Bispegata 12).

Resultat: Enstemmig vedtak mot riving av Borgen. Dessuten et krav om utredning av dyptunnelring for Oslo.

Her følger BU's vedtak:


1. Bydelsutvalget vil peke på at planer og trasevalg for Follobanen ikke er vedtatt, og vi kan ikke se at oppstart og tillatelse til riving på det nåværende tidspunkt er nødvendig og vil påvirke framdrift av en eventuell traseutbygging. Bydelsutvalget avviser forslag til søknad om riving av Borgen på nåværende tidspunkt og viser til vedtak i BU-sak 105/2012, 15.september.

2. Rammetillatelser har en gyldighet på inntil tre år før det må sendes inn søknad om igangsettingstillatelse. Bydelsutvalget ber om at tomten og bygget kan benyttes til midlertidige kulturformål i den utstrekning det er mulig frem til faktisk byggestart for Follobanen. I tidsrommet frem til riving kan bygget igjen brukes som et lavterskeltilbud for utøvende kunstnere.

3. Bydelsutvalget understreker viktigheten av et levende kunst- og kulturmiljø i bydelen. Når miljøet omkring Borgen er spredt pga tvangsflytting fra bygget er det ekstra viktig å sørge for at bydelen som helhet ikke mister de kreative kreftene for godt.

4. Bydelsutvalget ber om at det settes som vilkår at tomten ikke vil benyttes til parkeringsplass eller skjemmende lagring.

AP foreslo i tillegg følgende punkt, som også ble enstemmig vedtatt:

BU vil særlig fremheve at vi ikke har fått svar på hvilken måte det vil virke inn, at statsråd Marit Arnstad fremholder at det skal utredes 4 nye jernbanetunneler under Oslo, der et av alternativene skal være dyptunnel som ikke går innom Oslo S, men hvor det etableres ny sentrumsstasjon. Med dyptunnelalternativet vil trolig fremføringen av Follobanen gjennom Middelalderparken være unødvendig og bortkastet. 



HURRA! HURRA! HURRA! for Bydelsutvalget i Gamle Oslo!


Videre saksgang:

Vedtaket fra BU blir protokollført og sendes så tilbake til Oslo Plan og bygningsetat, som skal foreta den endelige behandlingen av rivningssøknaden. Men før de kan gjøre det må BUs vedtak innom Byutviklingskomitéen i Rådhuset, der alle bygninger av en viss bevaringsverdi skal opp til behandling. Det var der Borgen-saken var oppe den 10. oktober og hvor ingen, bortsett fra MDG, stemte for at Borgen skulle få stå en stund til. Forskjellen fra da til nå er at også Høyre og Fremskrittspartiet (som har flertall i Rådhuset) også har stemt for at Borgen skal få stå midlertidig. Så da gjenstår det å se hvor mye et enstemmig vedtak fra en bydel har å si for et vedtak i Rådhuset ...

Vi har fått vite at saken etter planen blir forsøkt tatt opp i Byutviklingskomitèen onsdag den 28.november . Deretter vil Plan og bygningsetaten fatte et vedtak, antakelig først i desember. 

På Rådhusets egne sider kan vi ennå ikke se hvorvidt det blir behandling av saken den 28. november eller senere. 


fredag 26. oktober 2012

Siste kapittel i Borgen-føljetongen?

Det er en måned siden siste innlegg på Borgenbloggen . Her følger en oppdatering.

Den 1. oktober var Borgen brenner-gruppa på deputasjon i byutviklingskomitéen i Rådhuset og snakket varmt for Borgens fremtid – både med et temporært og et permanent perspektiv for øye. Det ble også skrevet brev til den nye kulturministeren og noen andre eksperter med definisjonsmakt (siste halmstrå, står fremdeles ubesvart).
Ti dager senere, den 10. oktober, ble saken tatt opp som hastesak i samme komité siden Jernbaneverkets rivningsplaner effektueres allerede i november. Til tross for forståelse for kunstnernes problemer med å finne produksjonslokaler, og at man kan se verdien av et bygg som Borgen i det nye Bjørvika, valgte byutviklingskommiteen å stole på Jernbaneverkets forsikringer om at det haster med å rive Borgen, at en utsettelse kan forsinke fremdriften for hele Follobanen. Ingen ser ut til å ta notis av at dette alternativet til reguleringsplan for en Follobane på langt nær er vedtatt enda, og at det finnes både alterntive traséer og innsigelser i omløp – fra mange fler enn borgenforkjemperne. Derfor var det bare MDG som stemte for at Borgen skulle få stå en stund til, i påvente av de endelige avgjørelser.

Å se og oppleve den labre interessen for Borgen blant de styrende politikerne i Rådhusets byutviklingskomité (på tross av bydelspolitikernes fulle støtte) var trist og demoraliserende. Borgen handler jo om byutviklingspolitikk, kunst og kulturpolitikk, samt oslohistorie, – nettopp slike tema vi trodde byens politikere ville være opptatt av. Men opp mot jernbane veier tydeligvis slikt småplukk null og niks. Desuten: Jernbaneverkets ord er lov, og skal derfor ikke diskuteres.

Det har tatt oss litt tid å komme til hektene igjen etter den lærdommen. Men det er ikke over før det er over, og den 24. oktober kom en kontrasterende melding fra et medlem av bystyret; Gülay Kutal (sv).

"Jeg fikk med hele bystyret i dag bak tiltakene om å finne erstatningslokaler og prøve å beholde hele Borgen-miljøet."http://gulay-kutal.blogspot.no/2012/10/bystyret-vil-redde-kunstermiljet-borgen.html 

Dette betyr vist at hele bystyret ønsker å ta vare på kunsterne som har vært del av Borgen-miljøet. Kjempegode nyheter for kunstnerne, og en viktig politisk forankring for byråden å ha med seg i forsøkene på å finne gode alternativer for dem. For oss i aksjonsgruppa betyr det, om ikke annet, at arbeidet vi har lagt ned har vært med på å skape en bredere bevissthet rundt kreative arbeideres vilkår i Oslo by.


Men Borgen... hjertebarnet ... som kunne blitt en solid hjørnesten i det fundamentet som skal danne byliv i Bjørvika... den får visst ikke stå, ikke en gang på lånt tid. Slik er det, men vi spør oss fremdeles i undring: Hvorfor er det så viktig for JBV å få denne bygningen av veien før det strengt tatt er nødvendig? Og like mye: Hvorfor har det, fra dag en, vært umulig å komme i dialog med dem? 

Foto: KvH

Foto: KvH

Foto: KvH 
Foto: KvH

Foto: KvH
Jernbaneverket har en etterhvert ganske fyldig cv på dårlig planlagt og utført arbeid. Hva hvis de river Borgen og det på sikt viser seg at Follobanen kommer på skinner et helt annet sted enn der den per i dag er planlagt? 

Og hvorfor er byråkratiet innen stat og kommune så uoversiktlig at det innimellom tar dager med bare for å finne frem til rett person? Og hvis du skriver brev, som du får beskjed om å gjøre: hvorfor tar det så lang tid før de svarer? Her skal det sies at det finnes noen hederlige unntak her og der, og dem skal vi takke for, for uten hadde Norge gått i stå. 
Og til sist: mediene: Hvorfor har ikke mediene, den fjerde statsmakt, villet ta tak i den demokratiske sidene av denne saken? Grave litt ekstra i disse bakenforliggende og uoversiktlige maktstrukturene i vårt demokrati? Gudene skal vite at vi har forsøkt å få dem interessert. Men de venter visst på dramatikk... 

Rivningssøknaden for Borgen er nå sendt fra Oslo Plan- og bygningsetat til bydelsutvalget i gamle Oslo. Den blir behandlet på neste møte den 13. desember. Slik vi forstår dette betyr det at JBV ikke kan begynne med sanering av bygget før den tid. Men i og med at de var i stand til å bedrive hærverk på eget bygg noen dager etter at de i Østlandssendingen erklærte at de ville vente på politikernes avgjørelser, så vet vi ikke helt hva vi kan vente oss fra den kanten. Ingen illusjoner.

Historien om Borgen - fra 1916 og frem til denne bloggposten kan du lese HER

Kristin
Foto: KvH



Utsikten fra det 1000 m2 flate taket på Borgen kunne bli den ultimate siktlinje i alle retninger - for alle. Foto: KvH