Plan- og
bygningsetaten
Boks 364 Sentrum
0102 Oslo
Deres ref: 201006489-148 Oslo, 17. september 2012
Deres ref: 201006489-148 Oslo, 17. september 2012
MERKNADER TIL FORSLAG TIL DETALJREGULERINGSPLAN FOR FOLLOBANEN
Aksjonsgruppa «Borgen brenner» har følgende merknader til forslag til detaljregulering med konsekvensutredning for nytt dobbeltspor Oslo–Ski, Follobanen:
1.
Manglende
utredning av «optimaliseringen av firersporet i klypen».
2.
Manglende
brukermedvirkning i prosessen
3.
Manglende
erstatning av lokaler til brukerne av Borgen fra Jernbaneverket, evt. andre
offentlige instanser.
4.
Borgen
som et verneverdig bygg som kulturminne
5.
Borgen
som bindeledd mellom gamle oslo og nye bjørvika
6.
Underskriftskampanje
Vedlegg:
a.) Illustrasjon
fra Eriksen Skajaa Arkitekter - Fremtidsvisjon for middelalderparken
b.)
Reguleringsplan hvor Borgen står
1. Manglende
utredning av «optimaliseringen av firersporet i klypen».
Vi reagerer sterkt
på at Jernbaneverket, ved å hevde at fire spor i Klypen er ”en optimalisering
av de to alternativene som er utredet i konsekvensutredningen” (JBVs
planbeskrivelse, s. 38), har fått Samferdselsdepartementet til å godkjenne
konsekvensutredningen for Follobanen uten at det valgte alternativet med fire
spor i Klypen er blitt konsekvensutredet. Departementet bestemte 1. mars 2012
at alternativet med fire spor i Klypen skal velges, selv om ingen har fått
uttale seg om dette alternativet før beslutningen ble tatt. Dette oppfatter vi
som svært udemokratisk.
Vi forutsetter at
planforslaget med fire spor i Klypen optimaliseres ytterligere slik at man
unngår å rive kulturhuset Borgen, unngår å få et høydesprang sør i Klypen på
over åtte meter mellom kulverttaket og vestre del av Middelalderparken, og
sikrer at Alna kan åpnes på terreng også over Østfoldbanens utgående spor. Som
det fremgår av Figur 95 (JBVs planbeskrivelse, s. 119) er det kun de to sporene
for utgående Østfoldbane som direkte berører Borgen. Dersom disse to sporene
(og de fem øvrige av de syv sporene ved Bispegata) skyves litt mot øst,
samtidig som sporet for utgående Østfoldbane legges dypere sør i Klypen, vil
man få en optimal løsning. Dersom dette ikke lar seg gjøre, bør man
optimalisere alternativet ”fire spor i Klypen” ved kun å ha tre i spor i Klypen
(slik som i konsekvensutredningen) og la utgående Østfoldbane gå under Minneparken
og følge dagens trasé for Østfoldbanen videre sørover. Også inngående spor for
Østfoldbanen kan eventuelt beholde dagens trasé, slik at det kun er sporene for
Follobanen som må legges øst for Borgen.
I Bydelsutvalget
Gamle Oslo torsdag 13.09.12 ble det vedtatt punkt 1:
«Hvorfor har alternativet
med påkobling på eksisterende spor det siste stykket mot Oslo S
aldri blitt fremsatt som et alternativ? Den løsningen er valgt for
Gardermobanen og ny linje fra vest.»
Dette illustrerer
at Jernbaneverket ikke har utredet tilstrekkelig alternativ for siste stykket
mot Oslo S. Og som i vedtak punkt 4 illustrerer:
«Statsråd Arnstad har
på spørsmål fra representant Håkon Haugli svart at det skal utredes 4
alternativer for ny tunnel under Oslo, hvorav et av dem skal være
dyptunnel. Hvordan forholder JBV, Follobanekontoret seg til
dette?».
2. Manglende
brukermedvirkning i prosessen.
I Plan og
bygningsloven, kapittel 5. «Medvirkning i planleggingen» § 5 -2 er det
fremhevet viktigheten av at ulike grupper skal få muligheten til delta i
utbyggingsprosjekter. I tilfelle Follobanen og konsekvensen av at denne skal
bli ført over Borgen har brukerne på huset ikke opplevd å bli inndratt i
prosessen eller informert i forkant av viktige avgjørelser. Vi forstår at dette
også er et ansvar kommunen har.
«Grupper og interesser som
ikke er istand til å delta direkte, skal sikres gode muligheter for medvirkning
på annen måte.»
Vi har verken
blitt informert om endringene ved Borgen eller mottatt begrunnelse for hvorfor
utkastelsen skal skje før i siste liten.
Bydelsutvalgets
vedtak punkt 27:
«Bydelsutvalget ber også om
at berørte parter blir gitt anledning til reell medvirkning i
arbeidet med planer og framdriftsplan. En forsert fraflytting og
riving av Bispegata 12 vil i seg selv trekke oppmerksomheten bort fra en
nødvendig plan- og medvirkningsprosess som grunnlag for å sikre
Follobaneutbyggingen».
I tillegg kan det
nevnes at nabovarsling for områder som grenser til utbyggingsområdet ikke har
forekommet. Dette er brudd på saksbehandlingsloven.
3. Manglende
erstatning av lokaler til brukerne av Borgen fra Jernbaneverket
I
reguleringsplanen for Bjørvika 2003 ble det lovet at brukerne av Borgen skulle
tilbys et erstatningslokale, dersom bygget skulle rives. Dette har ikke skjedd.
Også i
bydelsutvalget Gamle Oslo ble dette lagt merke til og det ble gjort et vedtak
for å endre dette i punkt 30.
«Dersom Bispegata 12 rives
må leietakerne tilbys erstatningslokaler, i henhold til
kulturoppfølgningsprogrammet som ble vedtatt av bystyret 27.08.2003 som et
vedlegg til reguleringsplanen for Bjørvika».
4. Borgen som
et verneverdig bygg som kulturminne
Vi henviser til
den nåværende reguleringsplanen for Bjørvika vedtatt 2003 hvor står det at;
1. Av bygninger
sør for Bispegata er det «bare Borgen som har en viss verneverdi»,
men i reguleringsplanen for Bjørvika forutsettes denne revet dersom den ikke
kan tas i bruk ved utbygging av Kulturhistorisk museum.
2. Parkarealet
opparbeides som uteoppholdsarealer og rekreasjonsarealer tilknyttet formidling
av områdets historie.
Vi mener Borgens
verneverdi som kulturminne bør vurderes på ny, da den opprinnelige planen med å
etablere kulturhistorisk museum er lagt på is. Som beskrevet i
reguleringsplanen fra 2003 HAR borgen
verneverdi. Bygningen er en del av Norges industrihistorie - som blir tatt vare
på i flere andre byer eksempelvis i Stavanger (Touscene) eller Drammen
(Papirfabrikken). Det er et kulturminne for Jernbanehistorien som forener spor
fra ulike tidsepoker. Den er i tillegg et sammensatt bygg med en spennende
arkitektur. Første tre etasjer fra 1916, med to ekstra etasjer påbygd i 1955,
med utvendig heissjakt i glass som forenende element. Dristig og flott.
Vi mener at en
helhetlig historie vil styrke området. På dette stedet finnes fantastiske funn
fra middelaldertiden og samtidig spennende spor fra industrialiseringen. Dette
er en unik mulighet å forene disse i en enda mer spennende og kompleks
minnepark. Parken kan bli som et palimpsest - hvor flere fortellinger fra historien
blir skrevet lag på lag, side om side (se eksempelvis illustrasjon fra «Eriksen
Skajaa Arkitekter» i vedlegg).
Vi ber om at plan-
og bygningsetaten tar stilling til dette før landskapsplanen blir laget, da det
er viktig å sikre de arealene som skal innlemmes i parken senere. Her har vi
støtte fra bydelsutvalget i bydel gamle Oslo, punkt 17:
«Bydelsutvalget er positiv
til at det skal lages en landskapsplan for Middelalderparken, men
mener det er viktig å sikre arealene som skal innlemmes i parken i
reguleringsplanen samt gjennomføringen av
istandsettingen».
5. Borgen som
bindeledd mellom gamle oslo og nye bjørvika
Borgens plassering
mellom det gamle Oslo og det nye Bjørvika kan være et knutepunkt for den videre
koblingen av to svært ulike områder. I et såpass stort parkområde er det
dessuten viktig med aktiviteter som forsterker og opprettholder den
menneskelige faktor, også utenom store arrangementer som Øyafestivalen og
Middelalderfestivalen. Et såvidt stort område vil fort virke folketomt og goldt
uten et stabilt aktivitetesnivå. Da det neppe vil bli bygget nye bygg i
middelalderområdet er det desto viktigere å ta vare på det som er. I de siste
tyve år har Borgen vist og bevist behovet og evnen til å drive et hus med
kulturelle og håndverksmessige aktiviteter uten annen offentlig støtte enn å få
disponere et bygg som er nedbetalt.
Se vedtak BU punkt
13:
«De framtidige linjedragene
blir tilpasset slik at Borgen kan bevares. Dette kan gjøres ved at linjedragene
forskyves noe eller at byggets fundament forsterkes slik at det kan ligge opp
mot den nye skinneføringen. Jernbanebygget Borgen ligger i et geografisk og
kulturelt knutepunkt mellom nye Bjørvikabyen og den historiske
Gamlebyen. Med industriell
arkitektur skaper bygget en sammenheng mellom det moderne og historiske
bymiljøet. Ikke minst representerer den mer en 20-årige virksomheten ved
kulturhuset Borgen en viktig forutsetning for å kunne oppfylle
Kulturoppfølgings-programmet
(KOP). Grunneierne, Plan- og bygningsetaten og utbyggerne har forpliktet seg
til å ta vare på en viktig del av kulturscenen som har preget Oslo de siste
tiårene».
5. Underskriftskampanje
Per den 17.
septembet har 1521 personer underskrevet kampanjen til Borgen Brenner, som ber
om støtte for at huset skal stå og at: «Vi krever derfor en fullverdig utredning av Follobanen og at
tømming og riving av Borgen utsettes til dette er forsvarlig gjennomført.»
Med
vennlig hilsen,
Aksjonsgruppa
Borgen Brenner
Håvve
Fjell
Kristin
Von Hirsch
Pål
Johnsen
Marcus
Thommasen
Christian
Gauss
Karoline
Birkeli
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar